Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Skip to main content

5 عصاير عشان صحة أحسن

Juice

بتتعرض ساعات لصداع أو زيادة في ضربات القلب بعد الرياضة؟ السبب الرئيسي هو ان المعادن في جسمك بتبقى مش متوازنة بعد التمرين. جسمك بيحتاج يعوض المواد اللي خسرها و انت بتتمرن عشان كدة احنا جهزنالك 5 عصاير ممكن تشربها بعد التمرين عشان تعوض المعادن اللي جسمك خسرها و بتديلك طاقة و تحسن صحتك العامة:

Apricot Juice

 

1.    عصير المشمش

المكونات: 3 أو 4 مشمشات.

الطريقة: اغسل المشمش كويس و اضربه في الخلاط مع شوية مياه و زود نقطتين ليمون. ممكن كمان تزود نص كوباية من اللبن عشان فايدة أكبر.

الفايدة الصحية: المشمش مصدر رائع للبوتاسيوم اللي يعتبر من المعادن اللي بنخسرها بسبب العرق. المشمش كمان بيساعد على التحكم في ضغط الدم عشان فيه ألياف مفيدة.

 Mango Juice

2.    عصير المانجو

المكونات: 2 مانجو.

الطريقة: قشر المانجو و اضربها في الخلاط معع المياه أو عصير العنب.

الفايدة الصحية: المانجو فيها فيتامين B6,C,E و بوتاسيوم و بيتا كاروتين اللي بيجتمع بفيتامين C عشان يقوا المناعة.

 Green Juice

3.  عصير السبانخ و الجزر.

المكونات: 4 جزرات، نص كوباية سبانخ.

الطريقة: اضرب الجزر و السبانخ في الخلاط و ممكن تزود ملح و فلفل و ليمون حسب الرغبة.

الفايدة الصحية: عصير غني بفيتامين A،C و الماجنيزيوم

 

 mango and kiwi

4.   عصير المانجو و الكيوي.

المكونات: 4 كيوي، نص مانجو، 1 ليمون.

الطرقة: قشر الكيوي و المانجو و اضربهم في الخلاط. و ممكن تبدل المانجو ب 3 أو 4 قطع أناناس و زود عصير الليمون.

الفايدة الصحية: العصير ده غني بفيتامين C و البيتا كاروتين و بيقوي المناعة و بيزود حيوية الجسم

 

 

1-     عصير الأفوكادو و الطماطم.

المكونات: 1 أفوكادو، 4 طماطم، نص ليمون، ملح و فلفل، و فص توم مفروم.

الطريقة: قشر الأفوكادو و الطماطم و اهرسهم لمدة 20 دقيقة لحد مايتكون العصير. زود الليمون و الملح و الفلفل، و فص التوم المفروم.

الفايدة الصحية: عصير مغذي و مصدر للفيتامينات A، B، C و المعادن اللي بتحسن من حالة المعدة و الأمعاء.

 

 

 

 

محتويات هذا الحقل سرية ولن تظهر للآخرين.
  • اتصل بنا