Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Skip to main content

3 تمارين عشان مينفعش تستنى ال6 باكس أكتر من كدة

Woman exercising

دهون البطن من أكتر الدهون اللي بتوصلك لدرجة الأستسلام انك توصل للجسم اللي بتحلم بيه بس مع شوية خطوات بسيطة و ال3 التمارين السهلة دي، فورمة الساحل مبقتش مستحيلة:

 Exercise

 

 تمرين 1:

  1.     استلقي على الأرض
  2.      اتني رجلك و شبك ايدك على صدرك
  3.      ارفع راسك عن الأرض و ابدأ برفع الجسم لفوق شوية شوية و بعدين ارجع للوضع الأصلي.

 

العدات: اعمل التمرين دة 10 مرات و كرر المجموعة 3 مرات عشان تقوي عضلاتك، و للتخسيس 20 مرة 4 عدات.

 Exercise

تمرين 2:

  1.      استلقي على الأرض و افرد رجلك و دراعاتك.
  2.      خد وضع الجلوس مع تني رجل واحدة في اتجاهك مع تبديل الرجل.
  3.      ارجع للوضع الأول مرة تانية و اتني رجلك في اتجاهك.

العدات: عد 10 مرات و كرر التمرين 3 مرات لتقوية العضلات و 20 مرة في 4 عدات للتخسيس

 

 

 Exercise

 

 

تمرين 3

خد نفس وضع الاستلقاء زي التمرين التاني بس مع رفع الرجل لفوق و تدريجيا رفعها أعلى.

العدات: 10 مرات 3 عدات للتقوية و 20 مرة 4 عدات للتخسيس

 

 

نصايح الكوتش:

  1.    ابعد عن شرب المياه و التلج و انت بتتمرن.
  2.      متتمرنش غير بعد الأكل ب3 ساعات.
  3.      خد دش سخن قبل التمرين عشان دة بيساعد على فتح المسام و فقد السعرات بسرعة.
  4.      لو كنت بتعاني من أي مشاكل في المفاصل أو في القلب، استشير دكتور قبل ممارسة أي رياضة.
  5.      افرد ضهرك و انت بتتمرن عشان دة بيساعد بطنك ترجع لوضعها الطبيعي.
  6.      لو حسيت بوجع في المفاصل أو العضلات بعد التمرين أو بعده بيوم متقلقش، ممكن تعالج دة  بتدليك عضلاتك بالمياة السخنة و كوباية ملح لمدة 10 دقايق.

 

تم تحضير هذه التمارين عن طريق:

كابتن حاتم فتحي (Manager of Life Style Gym)

المدرب: عمر سعودي.

 

محتويات هذا الحقل سرية ولن تظهر للآخرين.
  • الرسائل الإخبارية
  • اتصل بنا