Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Skip to main content

شعرك بيقع؟ حلك عندنا في 8 نقط

Woman brushing hair

مبن فينا معدتش عليه لحظة من لحظات الرعب اللي اتهيأله فيها ان شعره كله وقع؟ عشان حياتنا بقت مشغولة جدا، انك تهتم بصحة شعرك بقت من النوادر بس بتيجي في يوم تبص عليه و تحس ان في حد كان بيقطعه و انت مش حاسس مع ان بداية الاهتمام بيه حلها بسيط جدا: كل كويس من الأكل دة و شعرك مش حيقع تاني:

 

1.  مجموعة فيتامينات B

بيحفزوا نمو الشعر و بيجدده من صحته.

حتلاقيهم فين؟ الفاصوليا، البزلاء، الجزر، القرنبيط، فول الصويا، الخميرة، النخالة، المكسرات، و البيض.

 

2. البيوتين

بيحمي من تساقط الشعر و يساعد على نموه.

حتلاقيه فين؟ الخميرة، الرز البني، البرغل، البزلاء الخضرا، العدس، الشوفان، فول الصويا، اللب السوري، و الجوز.

 

3. الإينوسيتول

مساعد قوي للشر

حتلاقيه فين؟ منتجات الحبوب الكاملة زي حبوب نستلة، النخالة و الشوفان، و المكسرات.

 

    4.  فيتامين C

بيساعد على تنشيط الدورة الدموية في فروة الراس و بيحافط على الشعيرات اللي بتوصل الدم لحويصلات الشعر.

حتلاقيه فين؟ الجزر، البطاطا، الموز، البرتقال، و البروكلي.

 

5.  فيتامين E

بيساعد على امتصاص الأكسجين و بالتالي بيحسن الدورة الدموية في فروة الراس و بيحفز الجهاز المناعي عشات يحمي شعرك من الوقوع.

حتلاقيه فين؟ اللب السوري، الزيتون، اللوز، و المشروم.

 

  1. الحديد

نقص الحديد هو من الأسباب الرئيسية اللي بتسبب تشاقط الشعر.

حتلاقيه فين؟ الزبيب، البيض، الكبدة، و الحبوب الكاملة.

 

7. الزينك

الزينك بيحفز نمو الشعر عن طريق تقوية الجهاز المناعي.

حتلاقيه فين؟ الزبادي، الكاجو، اللحوم، الأسماك (بالذات المحار)، و الكبدة.

 

8. السيليكا

السيليكا بتساعد على تكوين الكولاجين اللي بيحسن من صحة الجلد و الشعر.

حتلاقيه فين؟ قشر البطاطس و الخيار، البقول.

 

متتخيلش ان شعرك حيرجع لصحته في يوم و ليلة، شعرك محتاج 3 شهور من الأكل الصحي المتوازن   بكميات متوازنة و  بعد تام عن المواد الكيميائية و الحرارة العالية عشان يرجع تاني لحيويته.

 

 

 

 

محتويات هذا الحقل سرية ولن تظهر للآخرين.
  • الرسائل الإخبارية
  • اتصل بنا