Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Skip to main content

دليلك الخاص للحصص الغذائية اليومية

Grape Fruit Juice

معظم الناس في بداية طريقهم في الحياة الصحية بيركزوا على الخضار و الفاكهة و شرب المياه و بيفتكروا ان كدة خلاص هم حياتهم صحية بس اللي بيحصل انهم بيلاقوا صحتهم بتضعف مع الوقت طب المشكلف فين؟ المشكلة انهم بينسوا باقي المجموعات الغذائية اللي أجسامهم بتحتاجلها. و عشان صحتك تهمنا عملنالك دليل مفصل عشان تعرف الكميات الي جسمك محتاجها من كل مجموعة كل يوم: 

 

 

Meat

 

 

مجموعة البروتينات

العنصر الغذائى : لحوم , طيور , أسماك , بقوليات

الحصص اليومية المقترحة : 2-3 حصة من أى من البروتينات الحيوانية أو النباتية

حجم الحصة الواحدة : قطعة لحم صغيرة – ربع دجاجة –سمكة واحدة متوسطة – 2\1 كوب بازلاء – 4 معالق فول       

العنصر الغذائى : بيض

الحصص اليومية المقترحة : حصة واحدة

حجم الحصة الواحدة : 1 بيضة

Dairy

 

مجموعة الحليب و مشتقاته

العنصر الغذائى : لبن – زبادى

الحصص اليومية المقترحة : 2-3 حصة

حجم الحصة الواحدة : واحد كوب

 

 

 

Fruit

 

مجموعة الفاكهة

العنصر الغذائى : فاكهة

الحصص اليومية المقترحة : 2 -3 حصة

حجم الحصة الواحدة : ثمرة واحدة متوسطة الحجم ( برتقالة – تفاحة – جوافة – موز ..الخ) أو 4\3 كوب عصير أو 10 حبات عنب أو 6 حبات فراولة

 

 

Vegetables

 

مجموعة الخضروات

العنصر الغذائى : خضروات

الحصص اليومية المقترحة : 3- 5حصة

حجم الحصة الواحدة : ثمرة واحدة متوسطة الحجم (خيار – جزر – طماطم) أو نصف كوب خضار مطهى أو كوب خضروات طازجة

 

 

Bread and Pasta

 

مجموعة النشويات

العنصر الغذائى :  الأرز , الخبز , مكرونة , حبوب

الحصص اليومية المقترحة : 6-11 حصة

حجم الحصة الواحدة : نصف كوب أرز أو مكرونة  (مطهى) أو ربع رغيف بلدى أو 1 توست

السوائل مثل الماء و المشروبات الأخرى

الحصص اليومية المقترحة : 8 -10 أكواب

حجم الحصة الواحدة : واحد كوب

 

 

 

ممكن بكل سهولة الحصص دي تزودها على الخطة الأسبوعية للأكل و تخلي بالك كويس من المجموعات الخمسة اللي جسمك بيحتاجها كل يوم. 

*المصدر: معهد بحوث الغذاء و التغذية و دليل الهرم الغذائى اليومى

محتويات هذا الحقل سرية ولن تظهر للآخرين.
  • اتصل بنا