Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Skip to main content

أسهل طريقة عشان تخس من غير تعب

Walking

 

طبعا انت عارف انك عشان تخس محتاج انك تاكل اكل صحي و سعراته قليلة و تلعب رياضة. بس أول ما بتفكر في الرياضة بتحس انك لازم تموت نفسك في الجيم و تتمرن 2-3 ساعات في اليوم عشان تخس، بس تعرف انك ممكن تلعب رياضة من غير تعب؟ و دة عن طريق المشي! المشي رياضة مفيدة و حتوصلك لهدفك انك تخس بطريقة صحية.

 

ازاي تعرف انك بتمشي صح؟

  • ضربات قلبك بتزيد عن المعدل الطبيعي بس مش لدرجة انك تبقى مش قادر تاخد نفسك.
  • التنفس بيبقى اعمق من الطبيعي بس بتقدر تتكلم عادي.
  • بتحس بالحيوية و التجرية بتريحلك اعصابك.

 

المشي بأي سرعة مفيد لجسمك. ابدا بسرعة قليلة لحد ما تبقى مرتاح في المشي و زود سرعتك مع الوقت. حاول تزود سرعتك في وقت قليل عشان دة حيساعدك تخس اكتر. امشى على الجدول دة عشان تعود جسمك على المشي و تخس الوزن اللي عايز تخسه:

 

 

التكرار

المدة

الاسبوع

3 مرات في الاسبوع

مشي 10 دقايق مرتين في اليوم

1

4 مرات في الاسبوع

مشي خفيف 10 دقايق مراتن في اليوم

2-4

5 مرات في الاسبوع

مشي سريع 30 دقيقة.

5-9

5 مرات في الأسبوع

مشي سريع 45 دقيقة+

10+

 

 

 

 

 

 

 

المشي له فوايد كتير غير انه بيساعدك تخس او تتحكم في وزنك:

بيقلل من التوتر، التهاب المفاصل، الضغط العصبي، الجلطات و فرص الاصابة بمرض السكر، الضغط، و هشاشة العظام، سرطان المثانة، مرض القلب التاجي و امراض الشيخوخة. المشي كمان بيرفع مستوى الطاقة و التحمل، و بيعلي من متوسط العمر المتوقع. ابدا المشي حالا عشان تحافظ على صحتك و تخس بطريقة سهلة و صحية من غير تعب!

 

مع المشي، لازم تحافظ على أكلك بانك تاكل ال5 مجموعات اللي جسمك محتاجها كل يوم عشان تخس بطريقة صحية في أقرب وقت.

 

 

 

 

محتويات هذا الحقل سرية ولن تظهر للآخرين.
  • الرسائل الإخبارية
  • اتصل بنا