Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Skip to main content

التحكم فى كمية الاكل اثناء وجبة الفطار

 وجبة الفطار

خلال شهر مضان الكيم عاداتنا فى الاكل بتتغير مع التغيير فى نظام النوم و دة بيخلينا بعد فترة صيام طويلة يزيد احساسنا جدا بالجوع . دة بيبقى السبب فى اننا منقدرش نتحكم فى كمية الاكل اثناء وجبة الفطار فبالتالى بيحصل زيادة فى الوزن و مشاكل فى الهضم زى الانتفاخ و الامساك.

 

  1. علشان نتغلب على المشكلة دى و نقدر نتحكم فى كمية الاكل و نتجنب الزيادة فى الوزن لازم:
  2. النوم على الاقل 6 ساعات متواصلة و دة بيساعد على تنظيم وظايف الجسم و صحة الجهاز الهضمى.
  3. الاعتماد على وجبة سحور صحى و متوازن فيها: بروتينات (البيض المسلوق او الفول) و منتجات الالبان (الزبادى او الحليب) و النشويات المعقدة (التوست الاسمر او الشوفان) و الخضروات (الخيار و الجرجير)
  4. الابتعاد عن الكلات الدسمة فى وجبة السحور اللى هتزود الاحساس بالجوع فى فترة الصيام.

 

نبتدى وجبة الفطار بالتدريج:

 


- اولا ب 3 حبات من التمر مع كوب من شرب المياه و نستنى بعدها 20 دقيقة و دة هيساعد على تنظيم سكر الدم و التحكم فى كمية الاكل.
- ثانيا شرب بولة من الشوربة الخفيفة زى شوربة الخضروات  و دى تعتبر مصدر للسوايل.
- الطبق الرئيسى فى وجبة الطار نقسمه بين البروتين الصحى (صدور الفراخ او الكفتة المسوة) مع السلطة او الخضار السوتيه مع كمية اقل من النشويات (الارز او البطاطس)

 

  1. شرب كوب من المياه كل ساعة بعد وجبة الطار للسحور
  2. التحكم فى كمية الاكل خلال العزومات و بدء الوجبة بالسلط او الشوربة مع البروتينات (اللحوم او الفراخ)
محتويات هذا الحقل سرية ولن تظهر للآخرين.
  • اتصل بنا