Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Skip to main content

خبر عااااجل: لازم تاكل دهون

Fats

طبعا احنا منقصدش الدهون المضرة زي السمنة و الزبدة احنا بنقصد الدهون الصحية اللي أجسامنا بتحتاجها باستمرار. اجسامنا عادة بتقدر انها تصنع مركبات غذائية من العناصر الغذائية اللي بناكلها بس الأحماض الدهنية هي الوحيدة اللي أجسامنا مش بتقدر تصنعها مع انها بتحتاجها:

 

 

ليه أجسامنا بتحتاجها؟

  • الأوميجا 3 بيقلل نسبة الكوليسترول في الدم، بيساعد في تنشيط الدورة الدموية، و بيساعد قلبك يبقى صحي و ضراباته مستقرة.
  • الأبحاث كمان أثبتت ان الأوميجا 3 بيساعد في الحماية من مرض سرطان الثدي و بيحسن من التهاب المفاصل و بيخفف من الام الدورة و أعراضها.
  • الاوميجا 3 كمان مهم للحوامل عشان بيساعد في تكوين جنين صحي و هو مشارك مهم في بناء المخ و الاعصاب في جسم الجنين.

 

موجودة فين الأحماض الدهنية؟

  • السمك بجميع أنواعه غني جدا بالأوميجا 3.
  • المكسرات و فول الصويا.

 

نصيحة من خبير: رُش بذور الكتان على السلطة أو اشرب لبن خالي الدسم مع حبوب الفطار عشان تتأكد انك أخدت احتياجك من الدهون دي.

 

 

 

 

محتويات هذا الحقل سرية ولن تظهر للآخرين.
  • الرسائل الإخبارية
  • اتصل بنا